Friday, August 30, 2019

Shouldice Hospital Limited Abridged

3/26/2013 Shouldice  Hospital  Limited   (Abridged) Summary  of  case  discussion Indicators  of  success †¢ Profits – Revenue  =  7600  *  (320*4  +  650  +  300*20%)  =  $15  mil. – Costs  =  $8. 5  mil  for  hospital  +  $3. 5  for  clinic $ $ – Profits  =  $3  mil †¢ Word? of? mouth  advertising – Afraid  of  advertising  for  fear  of  generating  too  much  demand †¢ Backlog  of  demand – Currently  2400,  growing  at  100  /  6  mo. †¢ High  percentage  of  doctors  as  patients †¢ L Low  recurrence – 0. 8%  vs. 10%  at  other  hospitals †¢ Patients  reunions †¢ Low  employee  turnover 2 1 3/26/2013 Capacity  at  key  resources Examination – 6  rooms  x  3  patients/hr  x  3  hrs/day  (1? 4pm)  x  5days/wk  =  270   patients/wk †¢ Ope rating  rooms – 5  rooms  x  7hrs/day  x  5days/wk  x  1  patient  /(hr. room)  =  175   patients/wk †¢ Surgeons – 10  surgeons  x  1  patient/(hr. surgeon)  x  8  hrs/day  x  5  days/wk  =   400  patients/wk †¢ Rooms – Assume  patients  stay  for  4  nights,  and  level  demand – Number  of  patients  per  day  (Sun  Ã¢â‚¬â€œ Thur)  =  89  rooms/4  =  22 – Capacity  =  5days/wk  x  22/day  =  110  patients/wk â€Å"Rooms†Ã‚  is  the  bottleneck. So  indeed  capacity  expansion,  if  any,  should  start  with  this  resource.Notice  that  this  processing  rate  does  not  add  up  to  7600  patients  per  year  that  Shouldice  is   handling. Possible  reasons:  patients  stay  for  fewer  nights,  or  they  admit  more  patients  toward   the  end  of  week,  or  there  is  an  Ã¢â‚¬Å"overflow†Ã‚  area  in  the  hospital. 3 Why  patients  like  Shouldice? †¢ Low  price – $1990  (excluding  travel)  vs. $5240  at  other  hospitals †¢ Low  recurrence  rate †¢ Facilities/decor – Investments  made  in  assets  such  as  carpeting,  common  areas  (the   Florida  room  e. g. ),  low  stairs,  nice  grounds. †¢ Socialization/ambiance Schedule  patients  with  similar  backgrounds  in  the  same  room – Group  activities  (e. g. ,  tea  and  cookies)  to  alleviate  anxiety  and  build   p relationships – Create  pleasant,  non? hospital? like  atmosphere †¢ Fast  recovery – Days  vs. weeks  at  other  hospitals – Early  ambulation  (confidence,  medical  benefits) 4 2 3/26/2013 Why  employees  like  Shouldice? â⠂¬ ¢ Doctors – Regular  hours,  on  call  but  rarely  called g , y – Good  pay – Low  risk  surgery,  opportunity  to  be  the  best  in  class †¢ Nurses – Minimal  physical  assistance – Counseling  activities,  instead  of  changing  Ã‚  bedpans Staff – Cross  training,  helping  each  other – Interactions  (e. g. ,  in  dining  room) – Strong  concern  for  employees,  nobody  is  fired 5 The  focused  factory  model †¢ A  narrow  market  segment  (a  simple  type  of  hernia  repair),  ensured  by  a   careful  screening  process †¢ An innovative procedure that emphasizes early ambulation which leads to An  innovative  procedure  that  emphasizes  early  ambulation  which  leads  to   quick  recovery †¢ Standardized  procedure,  not  to  be  varied †¢ Patient s  are  basically  well,  allowing  demand  to  be  inventoried  (and  thus   easy  scheduling) †¢ Family? tyle  management  allows  a  highly  specialized  workforce  to   â€Å"decompress,†Ã‚  leading  to  happy  employees  with  low  turnover †¢ Low  investments  by  sharing  resources  (e. g. ,  anesthetists,  nurses) †¢ Help patients help themselves (e g tea and cookies to mix pre? operative Help  patients  help  themselves  (e. g. ,  tea  and  cookies  to  mix  pre? operative   patients  with  post? operative  patients) †¢ Attention  to  details:  no  TV  in  room;  carpeting;  low? rise  stairs  for  easy   walking;  walk  from  the  operating  table;  gardens;  good  food,  etc. 3 3/26/2013 Options  for  capacity  expansion †¢ Saturday  operations – Pros:  no  investment – Cons:  in terferes  with  regular  work  schedules †¢ Invest  to  build  more  rooms – Pros:  keep  regular  work  schedules – Cons:  heavy  utilization  of  other  resources †¢ Another  hospital – Pros:  there  is  a  market  (1  million  hernia  operations  a  year   ( p y in  the  U. S. ),  save  travel  costs  for  patients – Cons:  Quality  control? Sources  of  doctors. †¢ Another  procedure – What? Expertise? Markets? Too  many  questions.Most  students  chose  either  the  second  or  the  third  options. 7 Key  learning  points †¢ The  focused  factory  approach  leads  to  more   added  value  (and  thus  higher  competitive   added value (and thus higher competitive advantage):  it  increases  the  customer’s   willingness? to? pay  and  lowers  the  cost,  at  the   same  time. †¢ The  devil  is  in  the  details:  many  operational   details,  although  seemingly  routine  and  minute,   play  an  important  role  in  shaping  strategic   decisions  (such  as  capacity  expansion  here). 8 4

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